fbpx
Нефть, Публикации

«Ударная пятилетка»: что предусматривает Концепция развития рынка нефтепродуктов

04.03.2020

Министерство энергетики и защиты окружающей среды совместно с «Нефтегазовой ассоциацией Украины» подготовили стратегический документ для рынка нефтепродуктов — концепцию развития отрасли на ближайшие 5 лет. (укр)

Сама концепція – документ на 5 сторінок, в якому описані лише загальники – основні ідеї змін на ринку нафтопродуктів, і відсутні будь-які пропозиції щодо реалізації цих ідей.

В документі немає нічого принципово нового – усі пропозиції озвучувалися раніше, а деякі з них навіть зазнавали нищівної критики з боку учасників ринку.

«Постійно свої «хотілки» вставляли чи то асоціація, чи то виробники нафтопродуктів. Вийшла якась «солянка», — так описав проект концепції один з учасників ринку.

Документ передбачає чотири основних завдання – диверсифікувати поставки та збільшити частку внутрішнього виробництва нафтопродуктів, стабілізувати ринок та зробити його прозорішим, покращити контроль якості і зменшити тіньовий ринок.

Що пропонують змінити на ринку нафтопродуктів за 5 років та яких результатів хочуть досягти – розбирався OilPoint.

Диверсифікація за 5 років: імпорт – зменшити, вітчизняне виробництво – збільшити

Ключовими пунктами концепції є обмеження поставок нафтопродуктів з одного джерела до 30%, а також – заміщення імпортних поставок вітчизняними нафтопродуктами. Частка українських нафтопродуктів, за задумом авторів документа, має досягати 40%.

На практиці це означає, що в Мінекоенерго пропонують зменшити імпорт дизеля і зрідженого газу з Росії і Білорусі.

Закрити дефіцит російських та білоруських нафтопродуктів, згідно концепції, пропонується насамперед збільшенням внутрішнього виробництва.

Ідею обмежити імпорт російських нафтопродуктів учасники ринку активно критикували, зокрема, в контексті введення мит на російські нафтопродукти.

Основні аргументи проти обмеження імпорту російського дизеля і зрідженого газу – відсутність інфраструктури для збільшення імпорту з інших напрямків, а також неможливість збільшити внутрішнє виробництво нафтопродуктів, щоб його частка на ринку досягла принаймні 30%.

На думку учасників ринку, диверсифікувати поставки до 30% з одного джерела можливо лише якщо рахувати загалом за всіма нафтопродуктами, тобто «по кошику», а не окремо щодо бензину, дизелю та зрідженого газу.

«40% продуктів українського виробництва вже є на ринку бензину. Теоретично, можна досягнути і по дизелю, якщо збільшити завантаження Кременчуцького НПЗ. Але досягти 40% вітчизняного зрідженого газу на ринку — нереально. Це вийде лише якщо жорстко обмежити зростання ринку, а обмежувати ринок, який ще хоч якось росте – нелогічно», — каже директор GT Group Владислав Колодяжний.

«Як бажаний результат, диверсифікувати поставки нафтопродуктів до 30% з одного джерела – це досить непогано. Але до того, як це буде втілюватись – квотуванням чи митом, – можуть виникнути питання. Є більш ефективні інструменти, які вирішують одразу кілька проблем, наприклад, диференціювання податкового навантаження в залежності від якості продуктів», — додає він.

Інші проблеми: інфраструктура, моніторинг, податки

Не забули в концепції і про проблеми інфраструктури. В документі йдеться про її розвиток для забезпечення можливостей транспортування, зберігання, гуртової і роздрібної реалізації нафтопродуктів.

Планується також розробити єдиний прогнозний баланс нафтопродуктів і газових палив, а також створити умови для формування страхового запасу нафтопродуктів.

«Сподіваюсь, тут мається на увазі баланс споживання нафтопродуктів. Наприклад, щодо зрідженого газу картина, яку дає Держстат, відрізняється від реальної ситуації на ринку на 45%. Тобто, різниця — це паливо, що продається повз касові апарати», — пояснює Колодяжний.

В свою чергу, ідея створення страхового запасу нафтопродуктів обговорюється вже давно. Учасники ринку до цього ставляться позитивно, адже, на їх думку, це, зокрема, може стимулювати розвиток інфраструктури.

Також передбачається, що на постійній основі буде працювати система моніторингу і планування розвитку ринку.

Крім того, планується створити систему державного контролю за якістю і безпечністю нафтопродуктів. На це планують виділяти не менше 0,3% акцизного податку.

В концепції також пропонується стимулювати використання на транспорті альтернативних моторних палив і джерел енергії, а також обмежувати шкідливий вплив нафтопродуктів на довкілля.

Щоправда, про який саме транспорт йдеться та як саме це буде реалізовано на практиці – не уточнюється.

Що буде з тіньовим ринком нафтопродуктів

В концепції також подані пропозиції, як зменшити тіньовий обіг нафтопродуктів та зробити ринок прозорішим.

По-перше, планується зробити прозорими механізми формування тарифів – на послуги залізничного та морського транспорту, перевалки, портових зборів.

По-друге, передбачається введення кримінальної відповідальності за зловживання монопольним становищем, маніпуляції на тендерах та нелегальне виробництво небезпечних нафтопродуктів.

По-третє, концепція передбачає реструктуризацію системи оподаткування нафтопродуктів, з урахуванням структури споживання і можливостей вітчизняних виробників.

На думку Колодяжного, йдеться про перебалансування акцизів на нафтопродукти. «Нафтогазова асоціація, схоже, знайшла спільну мову з «Укртатнафтою» (Ігоря Коломойського. — Ред.) і «Укргазвидобуванням», — каже він.

«Пропозиції, як це реалізувати, давно відомі – або введення мит, або збільшення акцизу. Головне, щоб було витримано співвідношення по групах товарів, а цього в концепції немає», — вважає директор GT Group.

Очікувані результати: диверсифікація поставок і стабільні ціни

Отже, до 2025 року планується обмежити постачання нафтопродуктів з одного джерела до 30%, а частку внутрішнього виробництва збільшити до 40%.

Розробники концепції також сподіваються подолати цінові стрибки – домогтись, щоб ціни не змінювались більш ніж на 5% впродовж 10 днів.

За 5 років на ринку нафтопродуктів планується скоротити тіньовий обіг, переглянути систему оподаткування, забезпечити контроль якості й безпечності нафтопродуктів та збільшити частку альтернативних видів пального на ринку до 20%.

На думку учасників ринку, сформульовані в концепції ідеї, зокрема про диверсифікацію поставок нафтопродуктів до 30% з одного джерела і збільшення внутрішнього виробництва, — правильні і позитивно вплинуть на ринок. Але в процесі їх реалізації може виникнути багато питань.